Security visual

Data gestolen bij leverancier AddComm

Data gestolen bij leverancier AddComm

Onlangs was er een aanval met ransomware bij onze leverancier AddComm. De criminelen hebben data gestolen.  

Wat is er gebeurd? 

Onze leverancier AddComm verstuurt polisbladen per post naar onze klanten en verwerkt ook de papieren post die we ontvangen, tot digitale post. Zo’n zestig bedrijven maken gebruik van de postdiensten van AddComm. 

 

Onlangs werd AddComm getroffen door een aanval met ransomware en zijn er data gestolen. De gestolen data zijn niet gepubliceerd of verkocht 

 

Meer over de aanval en welke maatregelen zijn genomen, leest u op www.addcomm.nl 

 

Welke data zijn gestolen? 

De ransomware trof alleen de onbestelbare retourpost van Lifetri.  

 

Retourpost is post die we terugkrijgen omdat het adres fout of verouderd is. Alleen van retourpost zijn namen, geboortedata en verzekeringsgegevens van klanten gestolen.  

 

Ik heb onlangs post gekregen/verstuurd. Wat nu? 

Maakt u zich geen zorgen. De door u ontvangen of verzonden post was geen onderdeel van de diefstal van de data. Het gaat alleen om de onbestelbare retourpost van Lifetri. 

 

Moet ik me zorgen maken over misbruik? 

Zowel post die u van ons heeft ontvangen als post die u naar ons heeft gestuurd, bleef uit handen van de cybercriminelen.  

 

Zijn de systemen van Lifetri getroffen door de aanval? 

Nee. De systemen van Lifetri zijn niet betrokken bij de ransomware-aanval 

 

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? 

We zijn heel voorzichtig met uw gegevens. We hebben goede afspraken met AddComm over veiligheid van data. Maar cybercriminelen worden steeds slimmer. Door snel te reageren, hebben we gelukkig meer schade kunnen voorkomen.  

 

Moet ik nog ergens op letten? 

Het is altijd goed om alert te blijven. Op de website van de overheid vindt u tips om misbruik van gegevens te voorkomen. 

 

We hebben bij de Autoriteit Persoonsgegevens een datalek gemeld.